fredag 31. oktober 2008

Refleksjonsnotat



Tidspunkt: Dato og klokkeslett
Type:
felles samling (samling i klasse, samling i gruppe, rettleiing med faglærar, rettleiing med praksislærar)
Tema:
Kort om arbeidet i gruppa i dei ulike samlingane
Namn:
Alle til stades på gruppemøter.
Arbeid elles jamt fordelt på alle
28.08 1t
GLSM
Innføring v/ Gry

04.09 3t
GLSM
Forskningmetode
V/ Birgit

05.09 2t
Skulebesøk
Stasjonsarbeid Nylund, Enge skule

10.09 2t
GLSM
Fokus på grunnleggende matematikkopplæring v/ Gry
Heidi sjuk
10.09 0,5t
Gruppemøte
Diskusjon av problemstilling

17.09 05t
Gruppemøte
Samde om å laga kartleggingsprøve

18.09 1,5
Gruppemøte
Diskuterer problemstilling

19.09 1,5t
Gruppemøte
Lagde kartleggings-
prøve
Tove sjuk
19.09 1,5t
Karleggingsprøve
Gjennomførdst
Egenprodusert kartleggingsprøve

22.09 1,5t
Gruppemøte
Lagde intervju/
Piagettest – i samråd med Praksislærar

23.09 20 min.
Piaget-test
Gjennomført med to elevar
Gerd Elin sjuk
25.09 1 t
Gruppemøte
Avtalte dato for å ha teoristoffet klart

26.09 0,5 t
Gruppemøte
Førebels
Problemstilling diskutert med praksislærar
Kesia sjuk
27.09 3t
Gruppemøte via e-post og telefon
Forslag til prosjektplan utarbeidd

28.09

Mail til faglærarar med spørsmål om rettleiing per E-post

29.09 4t
Gruppemøte Planen sendt til faglærarar for førebels kommentar
Forslag til prosjektplan

30.09 4t
Gruppemøte
Endring av prosjektplan

01.10 2t
Gruppemøte og møte faglærarar
Gjennomgang av 2.utkast til prosjektplan.

06.10 4t
Gruppemøte

Gerd Elin borte
07.10 2t
Rettleiingsmøte med Gry og videre drøftig


09.10 4t
Gruppemøte






14.10 6t
Gruppemøte
Gjennomgang av prosessen så langt
Planlegging av oppgåve og intervju

14.10 1t
Rettleiing med praksislærar
Intervju av berre 2 elevar, jente og gut fødd same dag

15.10 2x 1,5t
Gjennomføring av intervju


15.10 1 t
Rettleiing med praksislærar
Tove og Heidi skriv om jenta, Gerd Elin og Kesia om guten

15.10 3 t
Gruppemøte
Gjennomgang av intervju og skriving

16.10 6 t
Skriving
Nedskriving av intervju + sett i samanheng med matematikk

17.10 6 t
Skriving
Intervju og drøfting

20.10 10t
Gruppemøte HSH Hgsd
Gjennomgang av rapporten så langt. Planlegging av muntlig framføring, Arbeid med og innlevering av Utkast til prosjektrapport, fordeling av andre oppgaver.
Kesia sjuk
21.10 4t
Skriving
Arbeid med Prosjektrapporten. Tove og Gerd Elin jobber med drøftingsdel.

22.10 4 t
Skriving
Arbeid med Prosjektrapporten. Tove og Gerd Elin jobber med drøftingsdel.

23.10 9t
Gruppemøte og framføring
Øving på framføring og jobbing med oppgaven

28.10 8t
Gruppemøte
Sluttføring av rapport

29.10 8t
Skriving kvar for oss
Sluttføring av rapport

30.10 8t
Samskriving
Innlevering av rapport

31.10 3t
Individuell logg






Refleksjonsnotat:

Denne prosjektrapporten har tatt tid. For oss som praksisgruppe var dette en ny måte å jobbe på. Det å skrive en prosjektrapport var ikke helt nytt for meg, da jeg har vært gjennom denne prosessen i samfunnsfag. Men det var et nytt tema å forske på, nye elever å fokusere på og andre medstudenter å samarbeide med enn da.
Temaet vårt var: kartlegging av strategifleksibilitet og begrepsutrykk, og emne var tallforståelse hos elever på 2 trinn. Hovedmålet vårt med dette prosjektet var å utvikle et bedre og mer sammensatt verktøy for å kunne kartlegge, differensiere og tilpasse undervisningen. Dette var med tanke på at vi i fremtiden skal kunne planlegge en tilpasset undervisning for elevene.
Jeg har lært utrolig mye i denne prosessen, rent faglig har vi fått satt oss godt inn i de forskjellige matematiske begrep, samt at vi har sett sammenhengen mellom de forskjellige teoriene og praksis. Jeg har også fått et godt innblikk i hvordan det er å jobbe med elever på småskoletrinnet, noe som har vært en veldig positiv opplevelse. Vi har gjennom denne prosessen fått bedre innsikt i elevenes tallforståelse.

Selve gruppeprosessen har det vært en del fram og tilbake med, vi har nok ivret mye etter å finne den rette problemstillingen, Vi ville komme i gang fortest mulig, så vi har nok stresset litt. Kanskje ikkje så rart at vi har vært syke innimellom, vi har alle på praksisgruppa ”hanglet” oss gjennom denne prosessen i perioder. Men vi har stått på, og vi har fordelt de forskjellige oppgavene oss imellom. Litt ”klabb og babb” har det nok vært i forhold til skrivinga. Det ble til at vi leste og skrev en god del teori som vi ikke fikk bruk for i denne oppgaven. Dette har nok en samanheng med at vi fokuserte veldig på å finne den rette problemstillingen. Men sånn er det ofte når en skal skrive en prosjektoppgave, og vi lærer jo av det også.
Jeg ser nå i ettertid at vi burde brukt mer tid på forarbeidet enn vi gjorde. Vi burde nok ha brukt mer tid i forkant til å diskutere kva vi ville forske på, og vi burde satt opp en bedre disposisjon. Da hadde det nok vært lettere å få oversikt over hvem skal gjøre kva. Men som sagt, vi har lært noe av dette også, og jeg tror at ved neste prosjekt har vi en god del erfaringar å ta med oss.











Ingen kommentarer: